Project 2017-2018 MATUNKHA in Malawi

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het kennen. Tiem en Ineke uit ’s Heerenbroek zijn daar weer voor enkele jaren heen.

Het project omvat veel dingen. Wij willen vooral het (veelzijdige) gebruik van de moringaboom stimuleren.

Hieronder kunt u lezen waar de moringaboom vandaan komt en wat er allemaal mee gedaan kan worden.

Moringa oleifera is een boom en komt vooral voor in tropische en subtropische gebieden met een steppeklimaat.

Moringa oleifera staat ook wel bekend als de ‘wonderboom’ vanwege de hoge voedingswaarde en medicinale eigenschappen van de bladeren en vruchten van de boom, maar heeft niet echt een officiële Nederlandse naam. Zo worden de bladeren in Zuid-Afrika gebruikt om ondervoeding tegen te gaan. Door deze eigenschappen wordt Moringa oleifera op grote schaal verbouwd. Moringa oleifera groeit het beste op droge zandgrond. De boom is goed bestand tegen droogte en groeit relatief snel.

De plant komt van oorsprong voor in de heuvels aan de zuidelijke kant van de Himalaya in Noordwest-India.

De soort wordt doorgaans gezien als de meest bruikbare boom ter wereld, omdat bijna elk onderdeel van de boom kan worden gebruikt als voedsel of voor andere nuttige doeleinden.

Met meer dan 90 voedingsstoffen, 46 antioxidanten en een overvloed aan mineralen, wordt Moringa vaak gebruikt voor de bestrijding van ondervoeding in arme landen. De bladeren van deze ‘rijke’ boom bevatten ongelofelijk hoge dosis vitamines, mineralen, spoorelementen en essentiële aminozuren.De nog niet volgroeide, groene vruchten van de boom worden het meest gebruikt. In Zuid- en Zuidoost-Azië worden ze in veel gerechten verwerkt. De zaden uit de volgroeide vruchten kunnen worden gegeten als noten of erwten. Tevens kan uit de zaden 38 tot 40% plantaardige olie worden gewonnen, genaamd behen-olie.

De bloemen van de boom zijn, indien gekookt, ook eetbaar. De wortel kan worden vermalen en gebruikt als toevoeging bij voeding, dit om smaak toe te voegen of te versterken.

De bladeren van de boom zijn rijk aan onder andere bètacaroteen, vitamine C, proteïne, ijzer en kalium. De bladeren kunnen worden gekookt als spinazie, of gedroogd en vermalen worden toegevoegd aan maaltijden.

Vanwege de sterke voedingswaarde van de boom, wordt Moringa oleifera op steeds grotere schaal ingezet voor de bestrijding van ondervoeding in ontwikkelingslanden.

De zaden van Moringa oleifera kunnen worden gebruikt om water te zuiveren, daar ze in staat zijn tot 98 procent van onzuiverheden en micro-organismen uit water te halen. De bladeren en vruchten kunnen worden verwerkt in medicijnen.

Later wordt ook aangegeven hoe we het project vorm willen geven.

U kunt ons project vanaf nu steunen door mee te doen aan onze acties (denk aan de verkoop van de kerstkaarten en de inzameling van cartridges) of door een gift voor ons project over te maken op rekeningnummer NL76 RBRB 0929 154681, t.n.v. Stinskerk ZWO-commissie, ’s Heerenbroek o.v.v. Matunkha.

Op de plank in de hal van de kerk liggen zelfgemaakte kaarten. Deze kunt u kopen en de opbrengst is voor het project wat de ZWO-commissie op dat moment steunt. U kunt het bedrag voor de gekochte kaarten in het busje doen.